Wygląda dobrze
To pole jest wymagane

W stronę Syjamu…

9 maja 2014 r. w Galerii Młodych odbyło się otwarcie wystawy fotograficznej „W stronę Syjamu - relacja z podróży do Tajlandii" oraz spotkanie z jej autorami, trójką podróżników: chojnowianinem Wojciechem Drzewickim i jego przyjaciółmi, Anną Jezierską i Michałem Dereniem. Zaprezentowane zdjęcia to wspomnienie z ich miesięcznego pobytu,w lutym tego roku, w Indochinach.

Podczas wernisażu Wojciech Drzewicki, niestrudzony globtroter a zarazem wielki miłośnik przyrody, opowiadał - z pokazem zdjęć - o tej dalekiej azjatyckiej wyprawie. Jak zawsze, z wielką pasją i niezwykle interesująco. To już piąty raz w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Chojnowie wędrowaliśmy z nim razem po świecie.

Egzotyczny klimat spotkania dopełnił smak i zapach tajskiej zupy kokosowej przygotowanej przez naszych podróżników.

Wystawą „W stronę Syjamu - relacja z podróży do Tajlandii" rozpoczęliśmy obchody XI Ogólnopolskiego Tygodnia Bibliotek pod hasłem „Czytanie łączy pokolenia", który trwał od 8 do 15 maja. Podróże również łączą pokolenia - na wystawie oprócz fotografii można obejrzeć zestaw ciekawych książek podróżniczych, i dla młodszych i dla starszych, które znajdują się w bibliotece.

Wystawa potrwa do końca czerwca, a potem... można jeszcze wypożyczyć polecane książki - serdeczne zapraszamy.

Poniżej - relacja Wojciecha Drzewickiego.

zobacz zdjęcia

AT

Po wielu problemach z połączeniami lotniczymi, długim oczekiwaniu na lotniskach i męczącej dwunastogodzinnej podróży, docieramy wreszcie do celu naszej kolejnej wyprawy - Bangkoku. Rozpoczynamy prawie miesięczną wędrówkę po Indochinach. Stolica Tajlandii wita nas piękną pogodą, a lotnisko tysiącami storczyków na klombach.

W końcu Tajlandia to największy eksporter tych pięknych i szlachetnych kwiatów. Bangkok zachwyca egzotyką

i różnorodnością. Wspaniałe świątynie, orientalny pałac królewski, egzotyczne bazary mieszają się z drapaczami chmur i nowoczesnymi centrami biznesowymi. Turyści z całego świata w dzień zwiedzają najdalsze zakątki miasta, aby wieczorem oddać się zabawie na Khao Sun Road - najbardziej imprezowej ulicy miasta.

Tajlandia to bardzo rozległy kraj, a dotarcie z południa na północ zajmuje sporo czasu. Dlatego korzystamy z samolotu linii Asia Airlines i lecimy na kilka dni na Półwysep Malezyjski. W mieście Nakhon Si Thammarat witamy Nowy Rok Chiński oraz spotykamy wspaniałą chińską rodzinę, z którą następnego dnia zwiedzamy miasto i poznajemy smaki kuchni tego regionu. W kolejnych dniach płyniemy na wyspę Ko Samui, gdzie odpoczywamy na pięknych plażach, nad błękitną wodą Zatoki Tajlandzkiej. Niezapomnianych wrażeń dostarcza nam wyjazd na zachodnie wybrzeże. Najpierw odwiedzamy Zatokę Phang Nga, słynącą z wapiennych wysp skalnych sterczących dumnie w morzu oraz słynnej skały „Jamesa Bonda", gdzie kręcona była jedna ze scen tego kultowego filmu. Okoliczne mokradła porastają lasy namorzynowe, których korzenie podobne do pająków, wystają ponad wodę w czasie odpływu.

Z zatoki wyruszamy na północ na wybrzeże Morza Andamańskiego.Całe to wybrzeże bardzo ucierpiało w czasie tsunami w 2004 roku. Kilkadziesiąt kilometrów od brzegu znajdują się wspaniałe wyspy Ko Similan, należące do Morskiego Parku Narodowego. Spędzamy tam cały dzień rozkoszując się pięknymi podwodnymi krajobrazami, kolorowymi rybami oraz wielkimi żółwiami morskimi, które na tym wybrzeżu składają jaja.

Wracamy ponownie w centralną część kraju do Ajutthaja - pierwszej stolicy Tajlandii. Miasto objęte patronatem UNESCO, szczyci się swoimi zabytkami, pamiętającymi czasy świetności tego kraju. Objazd i zwiedzanie najważniejszych miejsc to nie lada wyzwanie, dlatego wypożyczamy rowery i cały dzień upajamy się egzotyczną architekturą. Wieczorem czeka nas kolejna atrakcja - zakończenie rozpoczęcia Nowego Roku Chińskiego. To znowu okazja do zabawy, podziwiania kolorowych pochodów i barwnych straganów z dziwnymi potrawami i produktami.

W kolejnych dniach odwiedzamy północną część Tajlandii, zgoła odmienną od reszty kraju. To górzyste regiony pokryte dziewiczą dżunglą i zamieszkiwane przez górskie plemiona. Całodzienna wyprawa w głąb dżungli

i odwiedziny w wiosce plemienia Karen to jeden z najciekawszych momentów w czasie naszego wyjazdu.

Nieodłącznym punktem wielu wycieczek jest również dotarcie do tzw. Złotego Trójkąta na styku trzech granic - Tajlandii, Birmy i Laosu. Stojąc na wysokim brzegu obserwujemy, jak potężny Mekong rozdziela te egzotyczne państwa.

Po powrocie do Bangkoku decydujemy się na wyjazd do Kambodży. Naszym celem jest słynny Angkor.

To miejsce owiane legendą i prawdziwa mekka turystów z całego świata. Starożytna stolica Khmerów, wydarta dżungli, robi na nas ogromne wrażenie. Cały dzień objeżdżamy rikszą wielki kompleks świątynny, podziwiając kunszt dawnych budowniczych.

Czas mija szybko. Zanim powrócimy do kraju, jeszcze raz odwiedzamy piękne wybrzeże Zatoki Tajlandzkiej oraz miasto Kanchanaburi ze słynnym mostem na rzece Kwai.

Choć Tajlandia to kraj bardzo licznie odwiedzany przez turystów i skomercjalizowany, warty jest odwiedzenia i poznania. Mieszkańcy wiecznie uśmiechnięci i przyjaźni, dumni są ze swoich syjamskich korzeni.